Blog

Dækmontering og dæktryk er et vigtig element for køretøjets egenskaber

Betydning af dæk og dæktryk

Bilens dæk er en af de vigtigste sikkerhedsfaktorer omkring køretøjet, idet dækkene er den eneste kontakt mellem køretøjet og vejbanen. Derfor er denne kontakt (også kaldet friktion) uhyre vigtig. Jo højere friktion, jo bedre kontakt mellem køretøj og vejbane. Friktionen måles på en skala fra 0 til 1, hvor 1 er maksimal kontakt mellem køretøjet og underlaget. Et eksempel på en lav friktion er isslag, hvor friktionen kan være helt nede på 0,1. Omvendt kan en sommerdag med god temperatur og tør nyasfalteret vej give en friktion på ca. 0,9.

Dæktrykket har ligeledes stor betydning for både sikkerhed og økonomi. For lavt dæktryk forringer bilens styreegenskaber og stabilitet under nedbremsning. Køretøjet kan føles ustabilt, især ved tung belastning. Styringen kan således føles træg og forsinket, ligesom responstiden fra styreudslaget på rattet indtil bilen ændrer retning øges – dette kaldes også skråløbsvinklen.

En yderligere faktor ved for lavt dæktryk er forringet effekt af bilens hjælpesystemer i form af ABS og ESP, der ikke virker optimalt.

Et for lavt dæktryk bevirker endvidere unødigt slid på dækket og kortere levetid. Samtidig øges rullemodstanden, som igen betyder dårligere brændstoføkonomi. Dette kan betyde en ekstraudgift på flere hundrede kroner om året afhængig af antal kørte kilometer.

Det korrekte dæktryk findes i bilens instruktionsbog eller på et mærkat på bilens dørstolpe eller tankdæksel. Dæktryk måles som oftest i psi, bar eller kPa. 

Dæk inddeles som hovedregel i 3 typer, sommerdæk, vinterdæk og helårsdæk.

For alle personbilsdæk gælder, at mindstedybden af slidbanen i hovedmønstret skal være minimum 1,6 mm. I langt de fleste typer dæk er placeret en markør i slidbanen, der tilkendegiver, hvornår dækket har nået minimumsdybden.

Vinterdæk er typisk mærket  ”M+S” (mud+snow – mudder+sne) eller Snowflake på siden af dækket. Denne type dæk er kendetegnet  ved en blød gummiblanding (også kaldet Compound) samt en masse tynde lameller på dækkets trædeflade. Gummiblandingen bevirker, at dækket ved lave temperaturer bevarer sin fleksibilitet, ligesom lamellerne sørger for at bortlede sne og regnvand fra dækkets trædeflade. Brug af vinterdæk anbefales ved temperaturer under 7 grader. Som udgangspunkt anbefales, at vinterdæk maksimalt bruges i 5-6 år fra fremstillingsdato, idet gummiblandingen ældes og bliver hårdere med tiden, hvorfor dækkets egenskaber forringes.

Sommerdæk er udviklet til optimal ydelse om sommeren. De er opbygget med en hårdere gummiblanding (compound) end vinterdæk, hvilket bevirker en hurtigere og mere præcis styring og bremsning. Sommerdæk har dybe langsgående riller i trædefladen til bortledning af regnvand. Sommerdæk anbefales ved temperaturer over 7 grader.

Helårsdæk anvendes som navnet antyder året rundt. Disse dæk kan anvendes, såfremt man bor i områder, hvor temperaturen oftest ikke falder til under frysepunktet. Helårsdæk er som vinterdæk mærket med ”M+S”. Helårsdækket kan således være et kompromis, hvis man ikke har det store kørselsbehov om vinteren og har mulighed for at lade bilen stå, hvis der ligger sne eller is på vejen. Helårsdæk er således en kombination af sommer og vinterdæk.